U vremenu kada nas sa svih strana okružuju veštački materijali, savršeno ujednačenog izgleda, sve češće se srećem sa ljudima koji se iznenade — pa čak i razočaraju — kada otkriju da prirodni materijali nisu savršeni.
Ali, u tome i jeste stvar.
U svetu koji neprestano teži savršenstvu, lako je zaboraviti koliko je lepa nesavršenost. Koliko je vredna prirodnost.
Drvo i njegova jedinstvena priča
Drvo, recimo, mora da ima čvorove. Njegova struktura nikada neće biti ista kao kod fineline furnira koji je industrijski proizveden tako da izgleda gotovo savršeno.
Svaki čvor na drvenoj ploči je drugačiji — po obliku, po boji, po veličini. I upravo je u toj razlici njegova lepota.
Svaka nepravilnost nosi priču. O grani koja je pravila hlad negde gde je neko pio kafu. O rupi u koju je veverica sakrivala žirove.
Uloga majstora u očuvanju karaktera materijala
Masovna proizvodnja nas je, nažalost, naučila da to ne primećujemo. Da zaboravimo šta je istinska lepota i šta je stvaran materijal.
Ali upravo zato su danas važni ljudi koji znaju da prepoznaju autentičnost.
Ljudi koji znaju da prirodni materijali ne treba da budu savršeno ujednačeni — već da pričaju priču i prenesu osećaj topline.
Zato je pravi majstor važniji nego ikad.
On ume da prepozna jedinstven karakter drveta i da ga uklopi u komad nameštaja na način koji ističe, a ne skriva nesavršenosti.
Za to je potrebna veština. I vreme.
I to je ono što danas postaje pravi luksuz: da neko izdvoji vreme, posveti pažnju i sa ljubavlju napravi komad koji neće trajati jednu sezonu, već decenijama.
Komad koji će oplemeniti vaš prostor i postati tihi svedok vaših priča i trenutaka.
Razlike nisu defekti — one su tragovi života
U magazinu Superyacht Report, broj 224, Aino Grapin, CEO studija Winch Design, to je sjajno objasnila: “Introduce that it’s not a defect as much as a natural character of timber that can be celebrated.”
Naš zadatak je da edukujemo klijente da razlike u boji i teksturi kod prirodnih materijala nisu defekti. To su tragovi života — i treba ih slaviti.
U Salt & Water studiju verujemo u to. Verujemo u edukaciju kroz dizajn. I znamo da kao arhitekte i dizajneri enterijera imamo odgovornost — da stilom koji propagiramo utičemo na kulturu življenja.
Ograničenja 3D vizuelizacija
Nažalost, postoji još jedan “nevidljivi” razlog zbog kog su ljudi sve udaljeniji od prirodnog materijala: 3D vizuelizacije.
Iako su vizuelizacije donele mnogo dobrog — omogućile da se ceo prostor sagleda unapred, smanjile broj izmena tokom izvođenja i pomogle klijentima da lakše zamisle krajnji rezultat — one su nas delimično i zavarale.
Zašto?
Zato što se prirodni materijali na 3D modelima ne prikazuju u svojoj punoj istini.
Dodaje se fotografija teksture koja se beskonačno ponavlja na svim površinama. I sve izgleda savršeno, ujednačeno, što u realnosti, prirodni materijali nikada nisu.
Dodatno, tekstura se često i ne postavlja u pravoj veličini, već se prilagođava tako da “lepše izgleda” na ekranu. A ekran nije život.
Zato u našem studiju diskusija o materijalima dolazi pre vizuelizacija.
Pravimo material board, odnosno tablu sa uzorcima, kako bi naši klijenti mogli da vide, dotaknu, pomirišu — da zaista dožive svaki materijal, svim čulima.
Ljubav prema detaljima
Ono što se vidi nije sve što postoji.
Prirodni materijali imaju svoju toplinu, teksturu, miris i priču. Za mene lično, takvi detalji za nas nisu sitnice, već elementi vredni pažnje, poštovanja i — ljubavi.