Iskustva iz prve ruke
Nedavno sam provela dva dana učeći od glavnih hostesa koje imaju između 10 i 15 godina plovidbe.
Jedna od tema o kojima se pričalo su i prostori za skladištenje. Ispostavilo se da je to mnogo više od “gde ćemo staviti peškire” i definitivno bolna tačka svake hostese.
Na pitanje: “Koji su to najneobičniji prostori za čuvanje stvari koje ste koristile?”, dobila sam priče koje su me nasmejale, zapanjile i naterale da ozbiljno razmislim.
Evo nekih primera:
- Tek posle četiri godine otkrile su da se panel iza TV-a može otvoriti. Bio je uzak, ali idealan za kapsule za kafu.
- Ispod elektro – uređaja – salvete.
- “Ako nađemo 20 cm prostora, žalosno je da ga ne iskoristimo.”
- Prostor ispod stepenica predviđen za skladištenje, dodatno su same otvarale, ako nije bilo kablova ili sistema.
- U sofama u salonu čuvale su ukrase za Božić.
- Na nekim jahtama, ispod gostinskog kreveta su stajale zalihe za inženjere.
- Šef kuhinje je u svojoj kabini držao dodatne stvari koje nisu stale u frižider.
- Početkom 2000-ih su koristile prostor pored uređaja za klimatizaciju jer se prosto nije imalo gde više.
I većina njih zaključuje istom rečenicom:
“You have to be as creative as you can possibly be.“
Nova perspektiva
Godinama se ponosim time što kao tim uvek sarađujemo sa kapetanom i inženjerima na razvoju projekta. Naš cilj je funkcionalan enterijer, pripremljen i za mirno i za uzburkano more.
Ali moram priznati – nikada nisam imala prilike da detaljno čujem o potrebama u enterijeru iz ugla Chief Stewardess. Sve do sada.
8. i 9. aprila prisustvovala sam masterklasu za Chief Stewardess na novogradnjama u Antibu. Očekivala sam korisne informacije. Dobila sam mnogo više od toga.
Dobila sam potpuno novu perspektivu. Toliko toga glavne hostese imaju da kažu – teme o kojima retko razmišljamo kao dizajneri, iako se bavimo holističkim pristupom.
Tema skladištenja je samo jedna od njih, ali i dovoljna da napišem ovaj tekst.
Na šta obratiti pažnju već u ranoj fazi projektovanja?
Ako si na početku projektovanja, evo na šta vredi obratiti pažnju:
- Da li stvarno staju standardne vešalice u ormare?
- Gde je predviđeno mesto za protivpožarne aparate?
- Mogu li se sudovi rasporediti tako da su pri ruci, a da ne ometaju posluženje gostiju? Posebno je dobro predvideti i pozicija za dodatni set ako neko odluči da se pridruži jelu – tako da hostesa ne mora da pomera nikoga od gostiju koji već obeduju.
- Gde stoji ispeglana odeća posade?
- Gde je mesto za posteljinu i ukrasne jastučiće, tako da ne budu vidljivi gostima?
- Koliko mesta treba za toaletne potrepšine (koji jesu mali, ali ih mora biti puno da nikad ne nestanu), i gde se sve to skladišti a da nije pred očima gostiju?
- Svaki dodatni sto za ručavanje znači dodatni set posuđa i postavke – gde to sve stoji?
I dok mi kao dizajneri slavimo velike prozore koji brišu granicu između unutrašnjeg i spoljnog prostora, pitanje je: da li ostaje dovoljno mesta za skladištenje? Gde sada da se čuvaju jastučići i navlake koje su se često sakrivale iza sofa?
Holistički pristup čini razliku
Nakon ovog iskustva, moj proces dizajniranja enterijera obogaćen je još jednim važnim uglom posmatranja – kroz oči osoba koje žive i rade na jahti svakog dana. Toliko pitanja i detalja sam već imala u vidu, ali sada ih posmatram sa dodatnom dozom jasnoće i sa svešću koliko duboko utiču na konačni dizajn.
Za kvalitetan dizajn jahte nije dovoljno da samo crtamo lepe prostore. Moramo razumeti svakodnevno kretanje, navike i potrebe onih koji će tu živeti i raditi.
Jer ne zaboravite:
Happy crew = happy guests.
Verujem da projektovanje storage-a nije prepreka za kreiranje fantastičnih prostora. Naprotiv. Ako tome pristupimo promišljeno, iz više uglova – kao što je iz ugla glavne hostese – dobijamo bolji, celovitiji projekat.