Osnova koju ste odabrali prilagođava se vašim potrebama, posebno oblikujući prostor za izlaganje robe prema ukusu vaših kupaca. Došao je red da u priču uvedete svog tajnog saveznika – dobro i strateški postavljeno osvetljenje koje ima moć da prvo istakne vašu prodavnicu, a zatim naglasi njene određene aspekte. Rasveta postaje ključna zbog svoje uloge u olakšavanju kupovine, privlačenju pažnje kupaca ka odabranim proizvodima i stvaranju pozitivnog utiska o samom objektu. Svetlo ima moć da posetioce vodi do ključnih polica. Njegova važnost se ogleda i u sposobnosti da oblikuje ukupnu atmosferu objekta i utiče na emotivnu reakciju posetilaca.
Koje tipove osvetljenja treba da imate u maloprodajnom objektu?
Opšte osvetljenje, radno, ambijentalno i dekorativno – to su četiri vrste rasvete koje možete da kombinujete.
1. Opšte osvetljenje
Radi se o glavnom osvetljenju vašeg objekta koje je istovremeno i osnova za sve druge podtipove koje možete kombinovati. Trebalo bi da zahvata svaki, pa i najmanji deo, prodavnice i čini je prijatnim mestom za lako snalaženje. Bitno je da se ova svetlost rasipa svuda ravnomerno, a izbor toplih ili hladnih tonova ima direktni uticaj na kreiranje željene atmosfere.
2. Akcentno svetlo
Kada želite da naglasite specifične proizvode koje ste odabrali koristićete akcentno svetlo. Ti proizvodi mogu da budu najnoviji ili najprodavanijii – akcentno osvetljenje će privući poglede kupaca na njih i “govoriti” koliko su važni. Ako akcentujete proizvode na zidu, a maloprodajni objekat je mali, možete da probate uskosnopne plafonske spot reflektore.
Ukoliko je prostor veliki onda i čitave police mogu biti osvetljene. Izbor akcentnog osvetljenja je širok – trake, ugradne lampe, sijalice unutar visećih elemenata na zidu itd.
3. Radno svetlo
Ukoliko se postavi iznad dela prodavnice gde se odvija određena aktivnost, ovo osvetljenje će olakšati i učiniti je ugodnijom, produžujući vreme koje kupac provodi unutar objekta. Preporučuje se postavljanje iznad blagajne i prostora za naplatu, kao i unutar kabina za presvlačenje.
4. Dekorativno svetlo
Ovaj tip svetla može da bude detalj za privlačenje pažnje ili stvaranje posebne atmosfere u nekom delu objekta. Sa ovakvim osvetljenjem imate više slobode da ga upotrebite na neobične načine i pokažete kreativnost.
Kako da odaberete vrstu, jačinu i boju svetla?
Obično imate izbor između fluo, halogenih, metalhalogenih i LED sijalica. Imajte na umu da su LED izvori svetla najefikasniji.
Fluo sijalice će vam trajati između 7 i 9 godina (u pogledu radnih sati) i biće najbolje za opšte i radno osvetljenje. Ipak, imajte na umu da ih polako zamenjuju efikasnije vrste. Halogene su upotebljive kraće, od jedne do dve godine. One su pogodne za akcentno, radno i dekorativno osvetljenje, posebno za spot svetla. Metalhalogene su jake i koriste se kao osnovna rasveta. Po radnom veku slične su LED sijalicama. Ipak, LED sijalice pokazale su se kao najbolji izbor za sve tipove osvetljenja, ali i po pitanju efikasnosti, tehnologije i kvaliteta. Radni vek im je između godinu i po i šest godina.
Koliko jako svetlo treba da bude? Znajte da se jačina svetla meri luksom. Koliko će vam pak luksa trebati zavisi od veličine prostora i količine prirodnog svetla u njemu, od vrste proizvoda i atmosfere koju želite da stvorite. Za maloprodajne objekte je prosečno potrebno između 500 i 1000 lx.
Izbor boje svetla vrši se na osnovu robe koja je izložena. Boja ili temperatura svetla može biti toplo bela (žućkasta, slična svetlosti koju daju stare sijalice sa užarenim vlaknima), neutralna (najpribližnija dnevnoj svetlosti) i hladno bela (plavičasta). Boja svetla se izražava u kelvinima (K).
Toplo bela je između 2600 i 3000K i najviše prija očima. Najviše se koristi u kućama, stanovima i drugim mestima gde se provodi najviše vremena u toku dana.
Neutralno bela je između 3200 i 4000K. Pogodna je za kancelarije, kupatila, kuhinje…
Hladno bela je od 4200 do 6500K. Najviše se koristi za izloge i radne površine. Ona je i energetski efikasnija od prethodne dve vrste.
Birajte boju svetla i u skladu sa atmosferom koju kreirate – toplo svetlo deluje prijateljski i opuštajuće, dok hladno dodaje na boljoj vidljivosti i osećaju čistoće prostora. Uzmite u obzir i količinu prirodne svetlosti koja ulazi u prostor, boju zidova i visinu plafona.
Dodatni saveti za najbolju rasvetu vašeg maloprodajnog objekta:
- Testirajte različite tipove sijalica i osvetljenja pre nego što donesete konačnu odluku.
- Instalirajte dimere svetla kako biste mogli da unutrašnje osvetljenje prilagođavate promenama prirodnog svetla koje dopire kroz prozore.
- Ako je budžet ograničen, a vi imate više tipova osvetljenja, znajte da se više isplati uložiti u opštu rasvetu i spot svetlo nego u druge dve vrste.
Jasno je da će pametno odabrana i uklopljena rasveta poboljšati prvi i svaki naredni utisak kupaca o vašem objektu. Kako posetiocima šoping iskustvo učiniti još boljim saznajte u novom tekstu. Govorićemo i o sređivanju prostora za sedenje, zonama komfora, kabinama i drugim delovima objekata gde kupcu treba najviše ugoditi.
Ukoliko ste propustili naš prethodni blog o optimizaciji svakog dela radnje za prodaju, možete ga pročitati OVDE.