Koji oblici radnje postoje i kako da odaberete svoj?

Arhitektura & Enterijer, Blog
nacini-uredjenja-prodajnih-objekata

Kada projektujemo, prva stvar koju rešavamo je osnova. Kakva će ona biti zavisi najpre od prostora u kojem se nalazi prodavnica, a odmah zatim i od vrste robe koju prodajete. Dobro odabrana osnova doprinosi opštem utisku o radnji. Ona unapređuje i iskustvo posetilaca jer će prostor će biti organizovaniji i kupci će se u njemu lako snalaziti. Ako postignete da se prijatno osećaju kod vas, ako dizajn prostora prati njihovo prirodno ponašanje i navike, kupci će tu trošiti više vremena, a vaš profit će porasti. Strateški iskorišćen prostor učiniće da protok kupaca bude baš onakav kakav odgovara vašim marketinškim strategijama. 

Koja osnovu da izaberete za svoj maloprodajni objekat?

1. Mreža

Ovo je verovatno najčešći oblik na koji ste sigurno već mnogo puta nailazili. Podrazumeva rafove koji su paralelni sa zidovima, tako da je prostor dobro iskorišćen. Ovo jednostavno i ekonomično rešenje može da primi srazmerno veliki broj ljudi odjednom. Istovremeno je kupcima lako da se snalaze, a vlasnicima da organizuju proizvode. Praktično je i to što uvek postoji deo zida koji je pogodan za promotivne postere. Ovakva osnova se uglavnom nalazi u prodavnicama hrane, igračaka i knjiga.

Mana može biti to što se ovakvom osnovom kupcima nudi brza kupovina, koja posredno znači manje zadržavanja u radnji. Iako je rešenje ekonomično, imajte na umu da za određenu robu nije dovoljno kreativno. Pazite da ne izložite previše proizvoda jer možete da postignete suprotan efekat od željenog.


2. Krug 

Karakteriše je precizno određena putanja kretanja za kupce, pri čemu je zidni prostor maksimalno iskorišćen. U sredini objekta koji je često kvadratnog oblika nalazi se svojevrsno “ostrvo”. Putanju kretanja dizajneri nekad naglašavaju drugačijom bojom u odnosu na ostatak prostorije ili osvetljenjem. Ona je dobra prilika za takozvani storytelling sa zidova u vidu marketinških poruka. Obično je viđamo u drogerijama, prodavnicama aksesoara i posuđa.

Dok je ovo rešenje odlično za veće prostore, za prodavnice male kvadrature predlažemo da razmotirite drugo rešenje.

 

3. Dijagonala

Kao što joj ime govori, ova osnova podrazumeva rafove postavljene u dijagonali, tj.prolaze između njih koji su pod određenim uglom. To znači veliku preglednost radnje od strane zaposlenih, koja može biti dodatno povećana ako je kasa u centru i podignuta. Prostor je pogodan za samousluživanje, a koristi se i za prodaju elektronskih uređaja, kozmetike i šminke.

Kod ovog rešenja dodatno proverite da prolazi između rafova ne budu preuski, već da svaki kupac ima svoj lični prostor u kojem se dobro oseća, te se može posvetitii kupovini. Zapamtite i da ovde praktično nema načina da kupac ode prečicom do određenog proizvoda koji ga zanima, što može biti frustrirajuće. Dobra ideja je da mu to nadoknadite nekim drugim prednostima.

4. Staza

Ovog puta ne radi se o kružnoj putanji, već o stazi koja podseća na prolazak kroz lavirint. Odlično je rešenje ukoliko želite da kupac stvori utisak da je objekat veći nego što zaista jeste i da ga maksimalno vremena zadržite u obilasku. Kupci se stazom precizno usmeravaju kroz radnju kako bi bili izloženi različitim kombinacijama proizvoda. Tipičan primer mesta gde se koristi ova osnova je IKEA, a tu su i druge prodavnice nameštaja, dekoracije za kuću, showroom-ovi itd.

5. Zaobljena

Kod ovakve osnove koriste se kružne, manje ili veće, police za izlaganje. Ova osnova može umnogome doprineti da vaša prodavnica deluje ekskluzivnije. Tako obično izgledaju objekti u kojima se prodaju dizajnerski i umetnički komadi. Tačno je da može da se izloži manje komada i da prostor nije maksimalno upotrebljen. Ipak, to u ovom slučaju nije problem zato što se uglavnom radi o limitiranim kolekcijama i cilja na osećaj luksuza.

6. Slobodno kretanje

Reč je o osnovi kod koje ne postoje jasna pravila o kretanju kupaca kroz objekat. Postavka polica se može često menjati, kao i fokus zone za izlaganje prioritetnih proizvoda. Dobra stvar je što ovo dodaje na kreativnosti. Čitava radnja, kao i zid, pregledni su iz svih uglova. Ovakav način će odgovarati maloprodajnim objektima sa manje inventara.

Znajte da na ovakvim osnovama, iako nisu suviše ograničenog i usmerenog kretanja, kupci mogu imati suprotan problem. Mogu biti zbunjeni nedostatkom “vođstva” kroz prodavnicu i osećati se neobično zato što objekat svojom osnovom ne prati nijedno od njihovih prirodnih ponašanja prilikom odlaska u kupovinu.

Kako rešiti ovaj problem? 

U narednom tekstu ćemo otkriti tajne ponašanja kupaca u prodajnim prostorima. Očekuju vas informacije o granicama radnje, značaju ličnog prostora kupaca, tehnikama ispravnog pozicioniranja kase i kako “usporivači” igraju ključnu ulogu. Nemojte propustiti priliku da postanete majstor u privlačenju kupaca i stvaranju nezaboravnog iskustva kupovine!

 

PODELI OVAJ POST: